Amorphis – Budapest, A38 Hajó

Finlanda e una din cele mai productive tari in materie de metal, dandu-si mana peste granita cu Suedia si Norvegia, iar Amorphis e una din cele mai vechi si mai autentice trupe finlandeze. In 17 ani trupa a adunat tot ce are mai bun Finlanda: de la spiritul finlandez la Kalevala si cultura finlandeza. In cei 17 ani componenta trupei a suferit diverse schimbari, insa acestea au fost amanunte, Amorphis reusind sa scoata pe piata 7 albume, parcurgand asa o buna parte din povestea Kalevalei.

Amorphis este una dintre trupele despre care mi-este greu sa scriu. Amorphis e fratele meu mai mare care s-a mai transformat intre timp, dar niciodata nu m-a dezamagit. Dupa ce i-am asteptat mai mult de 6 ani, in 2006 fundatia Artmania a reusit sa aduca trupa la Sibiu. Datorita contextului, a sunetului precar si a prezentei trupei HIM in cadrul aceluiasi festival, n-am putut sa imi fac o parere bine structurata despre cum e Amorphis si dincolo de cd. Insa mi-am zis ca voi recupera. Recuperarea a venit in Budapesta, pe 5 mai 2007.

Intr-o alta relatare scriam ca in Budapesta exista un mit urban cum ca pentru concerte e musai sa iti iei billet din timp, altfel ramai pe afara. Ei bine, mitul asta nu s-a confirmat la concertul Amorphis, bilete mai putand fi gasite si in ziua concertului.

Sambata 5 mai
Dupa o zi jumatate calduroasa, jumatate extraordinar de ploioasa, am sperat ca sambata macar inaintea concertului sa iasa o raza de soare. Niciuna din sperantele mele nu se confirma, in schimb ploaia are de gand sa troneze toata dupa-amiaza, seara, noaptea. Aproape de ora 19:30 ajungem pe un fost vapor militar slovac, ancorat de ani buni pe Dunare, la piciorul podului Petofi, acum devenit clubul A38. Pare pustiu pe afara, dar zic, poate e ploaia de vina. Inauntru la fel de pustiu. Bilete inca se mai gasesc la intrare, ce-i drept cu 300 forinti mai scumpe, dar exista. Mi se pare oarecum dubios ca inauntru sunt doar vreo 5 oameni. Asta in situatia in care tocmai incheiasem povestirea despre concertul Korpiklaani (oricat de mult as tine eu la ei, nu au notorietatea si valoarea Amorphis), unde vreo 200 oameni au ramas pe afara. Nu e exact vremea potrivita pentru o bere, dar in ultima instanta ne hotaram la cate o bere germana, bere ungureasca nesatisfacand normele unei beri normale. Dupa vreo jumatate de ora lumea incepe sa se stranga si ajungem la “recordul” de aproximativ 200 persoane. Nu stiu daca multi au stiut sau pur si simplu s-a nimerit, dar concertul a inceput la 20:30 cand, uitandu-ma pe un bilet abia cumparat, numaram 400 oameni.

Un intro ce duce a Tales from Thousand Lakes si intra pe scena Esa Holopainen (chitara), Tomi Koivusaari (chitara), Niclas Etelävuori (bass), Santeri Kallio (keyboards) si noul vocal Amorphis, Tomi Joutsen. Un playlist complex bazat pe cele mai bune albume ale trupei: Elegy, Tales from Thousand Lakes si ultimul album, lansat in 2006, Eclipse. Leaves Scar, Against Widows, In the Beginning, Divinity, On Rich and Poor, Under the Soil and Black Stone sunt suficiente pentru a mai mobiliza un pic publicul, un pic adormit poate de la ploaie, poate de la bere.

Doi finlandezi cu steagul Finlandei in mana si un altul desenat pe brat se agita la bustul gol in fata lui Tomi Koivusaari. Din cand in cand mai striga Kiitos! (Multumesc!) si Rakastan Sinua, Amorphis! (Te iubesc, Amorphis!). Urmeaza Perkele, Sign From the North Side, The Smoke, Magic and Mayhem, My Kantele, Alone si Castaway. Si cum s-a putut citi de pe setlist-urile lipite de podeaua scenei ar mai urma encore-ul cu doua piese. Amorphis iese de pe scena. Publicul reinvie si striga “A-mor-phis!!!” cu un simpatic si puternic accent unguresc. Amorphis revine cu o piesa ce nu era trecuta pe setlist, Into Hiding, urmata de Black Winter Day si House of Sleep cantat impreuna cu publicul de pe A38. Evidet, pene de chitare aruncate, bete de tobe, setlist-uri impartite. Iar daca Tomi Joutsen si Esa Holopainen au fost asaltati de oamenii din primele randuri, dornici sa dea mana cu trupetii, Niclas Etelävuori si-a ales el insusi oamenii, motiv pentru care nu mi-am dat seama de ce se postase cu mana intinsa. Un pic penibil momentul, dar am satisfacut placerea omului si a plecat fericit si poate mai… popular. Despre sunet se poate spune ca s-ar fi putut unul mai bun, dar nici de departe comparabil cu cel “bilateral” de la Sibiu.

Cantarea Amorphis din Budapesta a fost una din cele mai civilizate cantari de metal la care am asistat vreodata. Cu exceptia a doi finlandezi usor trecuti de 40 ani si cu un nivel ridicat al alcoolului in sange, un Gomez si o Morticia care au incercat cu greu sa ajunga in backstage, usor-usor cu pasi mici si dezechilibrati. Dupa multe obstacole au reusit, insa si rapid dati afara. Trupetii au fost asteptati in zadar la autografe, de aparut a aparut doar Jan. Usor, toti cei ramasi in sala au fost dati afara in hol, apoi pe trepte, apoi in ploaie. Pentru ca da, inca ploua.

Asa ca “fratele finlandez” nu a dezamagit si s-a montat intr-o parte a cerebelului, care repeta “Nu-l rata pe urmatorul!”.

tomi joutsen

~ by arianrod on June 5, 2007.

5 Responses to “Amorphis – Budapest, A38 Hajó”

  1. […] post by https://arianrod.wordpress.com/2007/06/05/amorphis-budapest-a38-hajo/ Posted by […]

  2. alina salutare 🙂 i tagged you to share with us your favourite bands. your faithful friend and quiet neighbour, diana

  3. deci ai fost stiam dupa fotografii.scrii foarte bine sau poate mi se pare pentru ca si eu ii iubesc.oricum trairile si impresiile mele de pe a 38 sant identice cu cele relatate de tine.am trimis si eu o cronica la bangyourbrain de la concertul asta dar talentul meu este pe nicaieri in domeniu.ma bucur ca amretrait din nou ce am trait acola acum citind articolul tau.te pup mirela

  4. my pleasure!
    pe la sfarsitul lunii va veni si o cronica a noului album, Silent Waters.

    aici e recenzia de la Eclipse http://www.rockarolla.xtremeweb.ro/recenzii.php?stare=recomandat&ID_recenzie=2&ID=99

  5. Hello,

    I want to manage for two german rock bands in the 24th of august 2008 one concert in Budapest and would prefer the club A38! For more information about the bands: total-konfus.de (punk, label:weird system, Hamburg), and support: derschoenewald.de (german rock). Please give me an answer. You can contact me also by phone: 0040/748013589.

    Best Regards!

    Ralf Hundert

Leave a Reply

 
