Rome si Spiritual Front la Brasov – Live Report

Si uite ca a avut loc si ultimul eveniment marca Kogaionon si Donisart in 2008. Cei doi organizatori au pregatit in 2008 ceea ce nu multa lume ar fi riscat sa organizeze in Romania. Am avut parte de cinci evenimente de muzica underground in premiera in Romania si probabil si printre vecini. Au fost cinci evenimente unice care s-au intins pe parcursul intregului an, incepand cu Arcana (19 aprilie) si continuand cu Ice Ages (28 iunie), Ataraxia (20 septembrie), Ordo Rosarius Equilibrio-In Slaughter Natives – Cascadeur (15 noiembrie), culminand cu Spiritual Front si Rome pe 13 decembrie, tot la Centrul Cultural Reduta din Brasov.

Ultimul eveniment pe 2008, Rome si Spiritual Front a fost in adevaratul sens al cuvantului un sfarsit apoteotic al intregului an concertistic.

Desi ora de incepere a concertului celor de la Rome a fost 19:00, si de aceasta data a fost o mica intarziere de aproximativ 40 de minute. Si in toata asteptarea asta, in micul hol al Centrului Cultural am avut placuta surpriza de a constata un public ceva mai numeros decat pe 15 noiembrie la Ordo Rosarius Equilibrio si In Slaughter Natives, iar la standurile de merchandising lumea chiar isi investea banii in muzica underground, ceea ce nu poate fi decat un semn promitator.

Aproape de ora 20:00 au intrat pe scena cei 3 Rome: Jerome Reuter, Patrick Damiani si Patrick Kleinbauer. In numai 3 ani de la infiintarea trupei, Rome a reusit sa lanseze 3 albume, debutand in 2006 cu Nera, o bijuterie martial-folk si continuand cu Confessions d’un voleur d’ames un an mai tarziu, ambele sub sigla Cold Meat Industry. In 2008 cei 3 Rome ne-au adus un album nou care este, de departe, un progres pentru muzica martial/neofolk. Masse Mensch Material este o aprofundare a conceptului dezvoltat de Rome. Cei 3 au venit la Brasov cu un setlist construit aproape matematic cu piese bine alese de pe toate materialele discografice ale trupei. Cu percutia asigurata de Patrick Damiani, cu bass-ul lui Patrick Kleinbauer si mai ales cu vocea lui Jerome, Rome a deschis concertul de la Reduta cu o selectie de melodii de pe Confessions d’un voleur d’ames si Berlin. Ni dieu, ni maitre, The Ochards, Like Lovers, A Burden of Flowers, A la Faveur de la Nuit, Der Brandtaucher si Reversion sunt doar o parte din piesele cantate de Rome la Brasov. Cei trei muzicieni, ajutati de proiectii video semnate de Serge Ecker au reusit sa induca atmosfera martiala a muzicii Rome. Am descoperit un Jerome Reuter cu o voce exceptionala si mai ales, un chitarist extrem de bun in persoana lui Patrick Damiani. Cu toate ca nu sunt chiar genul de trupa care sa interactioneze cu publicul mai mult decat prin muzica si versuri, cei trei au reusit sa ridice sala in picioare la finalul concertului, in minute in sir de aplauze.

Rome

Rome

Rome

Rome

Rome

Rome

Rome

Rome

Rome

Rome

Rome

Rome

Rome

Rome

Dupa o pauza de jumatate de ora, timp in care Jerome & co au acordat autografe fanilor veniti pentru Rome la Brasov si, dupa cum am vazut, noilor fani castigati la concert, luminile s-au schimbat, proiectiile s-au schimbat, trupa s-a schimbat si mai ales muzica. Spiritual Front a schimbat intregul registru martial asigurat de Rome. Sub proiectia celebrului film Accattone a maestrului Pasolini, un film de un realism crud asemeni muzicii Spiritual Front, cei 4 italieni au urcat pe scena. Cu o muzica greu de incadrat intr-un singur gen muzical, denumita de multi ca trupa de neofolk, autoironizandu-se ca “suicide pop” sau “mafia-folk”, Spiritual Front ramane o trupa experimentala. Cu elemente neoclasice, darkfolk, neofolk, Spiritual Front este o trupa ce merita vazuta live. Concertul celor 4 a fost mai mult decat o reprezentatie muzicala, ci o reprezentatie artistica in sensul real al cuvantului. De altfel, Spiritual Front, adica Simone “Hellvis” Salvatori (vocal, chitara), Piergiorgio “PJ” Ambrosi (pian), Andrea Freda (percutie) si carismaticul chitarist Giorgio Maria Condemi stiu sa creeze o atmosfera greu de explicat, un fel de tragi-comedie muzicala. Iar la capitolul carisma Simone Salvatori, bunul prieten al lui Tomas Pettersson (Ordo Rosarius Equilibrio), a fost probabil in top 3 al celor mai carismatici vocalisti care ne-au trecut granita anul acesta.

Cu mult mai mult chef de vorba decat mi-as fi imaginat, Simone a incercat (cu ajutorul lui Piergiorgio pe post de sufleor) sa multumeasca publicului dupa fiecare piesa. I walk The Dead Line, Bastard Angel, Ragged Bed, Love Through Vaseline, Song for the Old Man au fost incluse in setlist-ul de la Brasov, alaturi de Jesus Died in Las Vegas (sau “in Brasov”, adaptat ad-hoc de Simone) in varianta de concert a piesei si German Boys o piesa noua care promite ca Spiritual Front nu se dezminte de stilul indefinibil al muzicii lor.

Finalul concertului a fost unul tipic, asa cum s-a produs si in Lituania si Germania. Simone a invitat publicul sa se alature trupei pe scena pentru a canta alaturi de ei piesa Slave, piesa ce avea sa incheie concertul din seara de 13 decembrie. Diferenta este ca la Brasov Simone s-a cam targuit cu publicul, cei prezenti dovedindu-se suficient de timizi pentru a urca pe scena alaturi de Spiritual Front. Cu steagul Romaniei agatat de microfon, alaturi de cativa curajosi din public, de fanii veniti din Portugalia si Serbia, de organizatorii evenimentului (Andreea si Doru), cei 3 Rome, Spiritual Front a incheiat seara de “Martial Postfolk” de la Brasov si intregul sir de concerte unice din acest an.

Spiritual Front

Spiritual Front

Spiritual Front

Spiritual Front

Spiritual Front

Spiritual Front

Spiritual Front

Spiritual Front

Spiritual Front

Spiritual Front

Spiritual Front

Spiritual Front

Spiritual Front

Spiritual Front

Spiritual Front

Spiritual Front

Spiritual Front

Spiritual Front

Rockarolla multumeste Kogaionon si DonisArt pentru curajul de a organiza astfel de evenimente in Romania si declara cele 5 evenimente din acest an un progres si un mare castig pentru muzica de underground din Romania.

Va asteptam si in 2009 cu noi concerte si noi muzici!

~ by arianrod on December 22, 2008.

3 Responses to “Rome si Spiritual Front la Brasov – Live Report”