Porcupine Tree live in Budapesta – Concert Review

Experimentul britanic de la Budapesta

De la inceputul anilor ’90 trupa condusa de Steven Wilson, Porcupine Tree ne-a demonstrat ca se poate face muzica chiar de “amorul artei”, intr-un sens cat se poate de pozitiv si lipsit de superficialitate. Muzica Porcupine Tree este probabil una dintre cele mai indescriptibile muzici in prezent.

In 2009 Porcupine Tree a venit cu un material nou, albumul The Incident, un album-rezumat al intregii discografii a trupei, descriere acceptata de insusi Richard Barbieri in interviul acordat la Budapesta. Pentru a nu se intelege gresit, album-rezumat ≠ best of; este vorba despre un album ce aduna elemente din intreaga discografie a trupei, fara a fi, insa, lipsit de originalitate.

Turneul The Incident a trecut prin Statele Unite, Canada si s-a intins pe intregul continent european, ajungand pentru prima oara aproape de Romania, la vecinii nostri din Ungaria, la Budapesta.

LiveSound Production sunt cei care au facut pasul cel mare si au adus trupa britanica in premiera in Ungaria si au demonstrat, inca o data, ce inseamna profesionalism in materie de organizare de evenimente.

Programul a fost respectat aproape nemteste, intrarea publicului in Petofi Csarnok facandu-se la putine minute dupa ora 19:00. O surpriza extrem de placuta a fost prezenta fanilor din Romania la concert, iar acest aspect nu poate sa fie decat un imbold pentru promoterii de concerte din Romania si concretizarea dorintei fanilor Porcupine Tree de a vedea trupa si aici.

Turneul de promovare a albumului The Incident a beneficiat de o plaja destul de larga in materie de trupe pentru support act. Poate ca unii l-ar fi asteptat la Budapesta pe Robert Fripp, altii pe cei de la Katatonia, insa pentru concertul din Budapesta, support act a fost trupa franceza Demians. Trebuie sa recunosc ca, desi nu stiam suficient de multe despre Demians, trupa a fost o surpriza placuta, alternative-progressive-ul lor armonizandu-se destul de bine cu muzica Porcupine Tree si fiind o incalzire foarte potrivita pentru Incident-ul de dupa.

Respectand intocmai programul, Demians a urcat pe scena la ora 20:00 si a sustinut un concert de aproape 40 de minute in fata celor aproximativ 1000 de spectatori veniti atat de pe teritoriul Ungariei, cat si din Romania, Austria, Croatia si alte tari din Europa Centrala si de Est. In lipsa de clapar, Nicolas Chapel (voce, chitara) – fondatorul Demians, Antoine Pohu (bass) si Gael Hallier (tobe) au reusit sa atraga aprecierea publicului. Cu un setlist centrat pe albumul lansat in 2008, Building an Empire, Demians a inclus in setlist piesele: Naive, Sapphire, The Perfect Symmetry, Feel Alive, Sand.

©Copyright Alina Vadean

©Copyright Alina Vadean

©Copyright Alina Vadean

©Copyright Alina Vadean

©Copyright Alina Vadean

More photos here

Dupa o pauza de 30 de minute, timp in care s-au schimbat instrumentele, s-a dat cu aspiratorul (pentru ca Steven Wilson obisnuieste sa cante descult), cei care au fost asteptati mai bine de un deceniu, Porcupine Tree, adica Steven Wilson, Richard Barbieri, Colin Edwin, Gavin Harrison, plus John Wesley (chitara si backing vocals), care insoteste trupa in toate turneele, au urcat pe scena din Petofi Csarnok. Ce ne-a oferit Porcupine Tree la Budapesta? O productie in totalitate Porcupine Tree, de la instalatia de sunet la scenografie, lumini, proiectii video. Impartit in doua capitole, setlistul a debutat cu Start of Something Beautiful de pe Deadwing, folosita ca intro. Prima parte a concertului a fost compusa din intreg albumul The Incident, cantat cap-coada, fara pauza. Am trecut printr-un rollercoaster de senzatii, stari, sentimente, de la Occam’s Razor la acustica Kneel and Disconnect, la psihotica Drawing the Line sau cele 12 minute de Time Flies. Porcupine Tree ne-a cantat tot ce se putea de pe The Incident, fara greseli, cu un sunet impecabil si o scenografie cum rar ti-e dat sa vezi.

Dupa incheierea primei parti de concert, cand publicul deja intrase in delirul Porcupine Tree, a urmat o pauza de fix 10 minute (cronometrate pe ecranul scenei), parca singurul lucru care te mai aducea cu picioarele pe pamant si te mai trezea din irealul creat de Steven Wilson & co.

Cele 10 minute au trecut extrem de rapid si publicul a asteptat cu o oarecare nervozitate partea a 2-a a concertului. Ei bine, Porcupine Tree ne-a pregatit un setlist care ne-a plimbat prin albumele anilor 2000, de la Lightbulb Sun pana la Fear Of The Blank Planet. Cea de-a 2-a parte a fost deschisa de Russia On Ice de pe Lightbulb Sun, una dintre cele mai cunoscute piese PT. Desi multi il percep pe Steven Wilson ca fiind un individ extrem de arogant, la Budapesta Steven ne-a aratat opusul, a discutat cu publicul, si-a exersat minimele cunostinte de limba maghiara si s-a aratat amuzat de faptul ca publicul stie piesele din setlist, constatand ca multi urmaresc setlist-urile din turneu pe internet. Setlist-ul a continuat cu Pills I’m taking – partea a 2-a a piesei Anesthetize de pe Fear of The Blank Planet, Lazarus, o piesa simpla, dar foarte frumoasa, la care Steven a ratat startul unei strofe, si-a recunoscut vina si a luat-o de la capat, Way out of Here, Normal (Nil Recurring). Surpriza serii a fost Blackest Eyes, o piesa etalon a albumului In Absentia si care a fost inclusa in setlist pentru simplu fapt ca Porcupine Tree se afla in premiera in Ungaria. Trupa s-a retras de pe scena si a revenit pentru un bis cu alte doua piese de pe In Absentia: Sound of Muzak si, probabil cea mai cunoscuta piesa Porcupine Tree, Trains.

Britanicii au oferit fanilor un concert pe care, cu siguranta, nu-l vor uita curand. Celor care nu au fost prezenti le spun doar ca au ratat un concert extraordinar, o productie impecabila, pe care astept sa o vad cat mai curand si in Romania.

©Copyright Alina Vadean

©Copyright Alina Vadean

©Copyright Alina Vadean